SAYSKY - Passion avler passion

Skrevet af Fady Allan, 12. June 2017

Du kender ham nok som ”ham med de mange tatoveringer”, og træner du i REPEAT på Åboulevarden er du muligvis stødt på ham med en vægt i hånden. Nicklas Fenger er blevet ansigtet på det urbane sportsmærke SAYSKY, der med sin ”urban and casual attitude” har skubbet til den konventionelle scene for sportstøj siden lanceringen i 2013. Da REPEATs personale skulle klædes på før åbningen var SAYSKY derfor det oplagte valg.


Til daglig sidder Nicklas som Head of Digital & Marketing i SAYSKY, og vi tog derfor en snak med ham om hvad SAYSKY er for en størrelse. Om referencer til russisk mafia kultur, og om hvorfor en high-fivende japaner er et af de største øjeblikke i SAYSKYs korte historie.





Hvordan kom SAYSKY til verden?
”Lars C. Pedersen, stifteren bag SAYSKY, kom fra en baggrund som professionel windsurfer, hvor det handlede om at være mest afslappet og cool i sin attitude og påklædning. Hvad enten man var på vandet, stranden, i baren eller ude og hygge sig, så var man iklædt noget tøj som afspejlede ens personlighed og tilgang til livet.”

”Det var netop denne ’casual attitude’ som Lars savnede da han skiftede board og sejl ud med løbesko. Alt sportstøj skulle se så hurtigt og teknisk ud, og det kunne han ikke forene sig med. Han følte lidt, at han gik på kompromis med hans identitet når han tog træningstøjet på, og så var der jo ikke andet at gøre, end at starte sit eget mærke. I sommeren 2013 blev SAYSKY derfor lanceret, med fokus på at levere ’premium performance sportswear with an urban and casual attitude’.”


Hvor kom navnet SAYSKY fra?
”SAYSKY er en sammensætning af ‘SAY’ og ‘SKY’. Det er en hyldest til den blå himmel og de svar mange folk søger efter, når de kigger op. Der er positive vibes forbundet med blå himmel og godt vejr. Det er i hvert fald noget de fleste udendørsatleter kan relatere til. Når man kigger ud af vinduet og ser den blå himmel, så kan man jo næsten ikke vente med at komme afsted. Det er denne positivet og optimisme SAYSKY gerne skal repræsentere.”


Hvor stammer stjernen i Jeres logo fra?
”Stjernen i vores oprindelige logo var en samling af flere farver, som gerne skulle vise mangfoldighed og alsidighed. Den DNA som vi repræsenterer er ikke bundet op på nogle specifikke kulturelle eller nationale dyder. Vi spejler os i passion og kærlighed til den sport man dyrker, det sammenhold som følger med, samt de sportslige og personlige mål som man sætter sig. Derudover, så mener vi også, at alle er deres egen stjerne og det er værd at hylde og støtte op om.”


Var der ikke en lille historie omkring placeringen af stjernen på nogle tights?
”Russian Tights er en SAYSKY Tights klassiker, hvor nogle af vores modeller har haft SAYSKY stjernen placeret på knæet. Som navnet antyder er det en reference til Russisk mafia kultur, hvor man fik tatoveret stjerner på knæet for at vise, at man ikke knæler for nogen eller noget. Helt så totalitære er vi dog ikke, men vi mener helt bestemt, at det har en vis værdi, at man står inde for den man er og de dyder man repræsenterer.”


Foruden tøjets design, hvordan adskiller SAYSKY sig så fra øvrige etablerede sportsbrands?

”SAYSKY tilbyder en form for nærvær og personlighed som du ikke finder hos de store og etablerede brands. Vi sidder kun tre personer på kontoret, og fælles for os alle, er at vi lever og ånder for sport helt ud i fingerspidserne. Vi møder kunderne i øjenhøjde og tager dem med ombord på vores rejse. Vi kommer selv til løbene og stævnerne, og elsker at komme ud og møde vores kunder, som befinder sig i samme community som vi selv gør. Jeg tror helt klart, at folk kan fornemme menneskerne og ærligheden ved SAYSKY. Vi er atleter som laver tøj til atleter. Det skinner forhåbentlig igennem.”


Betragter I jer selv som rebellerne i klassen?
”Vi er her ikke for at skabe ballade eller partout være på tværs, men vi er ret bevidste om, at SAYSKY ikke er for alle. Vi har lidt kant i vores udtryk, og vi holder os ikke tilbage fra at være lidt provokerende, men med et glimt i øjet. Vi repræsenterer en ung og urban mentalitet, og en stor del af vores inspiration kommer ikke fra sportswear, men nærmere fra streetwear og sportsgrene som surf, skate og snowboard. Så vi er nok i en form for opposition til de andre brands i branchen, men der er ikke noget vi bevidst søger eller koncentrerer os om.”


Hvad er drømmen med SAYSKY?
”Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi drømmer om at se SAYSKY blomstre internationalt også. Men vi har ingen drøm om at skulle være på størrelse med Nike eller Adidas. SAYSKY er et niche brand, hvilket er et relativt nyt fænomen i sportsverdenen. Det er en branche som traditionelt set har været domineret af en håndfuld store og meget etablerede brands. Der er heldigvis mange som søger et alternativ, hvor de personligt kan forene sig med det tøj de tager på.”

”Vores helt store drøm er at være repræsenteret i de store metropoler rundt omkring i verden. I februar var vi i Japan i forbindelse med marathon, og på en joggetur rundt i byen kom der er en japaner løbende forbi i en SAYSKY top – vi high-fivede i forbifarten og løb videre. Det er uden sammenligning en af de største oplevelser vi har haft med SAYSKY. Vi håber at SAYSKY bliver symbolet for den passionerede og dedikerede atlet, og når man ser en anden atlet i SAYSKY, så ved man at denne person har samme engagement og glæde forbundet med sin sport.”


Ser du nogle ligheder mellem SAYSKY og REPEAT?
”Ja – helt klart. REPEAT er ikke bange for at gå sine egne veje, og konceptet er klart og tydeligt. Det er ikke for alle med den høje musik, nedtonede lys og rå attitude, men for dem som synes om det, så er det jo bare toppen. Og ærligt, det er sgu også federe at være vigtig for en udvalgt skare, frem for at være ligegyldig og uden holdning i et stort ocean af tilbud. Man mærker også tydeligt på kunderne i REPEAT, at de er seriøse og dedikerede omkring deres træning. Der er derfor jeg selv elsker at komme der – passion avler passion.”


Og til slut det uundgåelige spørgsmål – hvor mange tatoveringer har du egentlig?

Det har jeg ærligt ikke tal på. Men jeg vil skyde på at, jeg har været forbi tatovøren et sted mellem 20 og 25 gange, og det stopper nok aldrig.