Min rejse mod en bedre samvittighed - DEL II

Skrevet af Johan Mortensen, 18. January 2018

Den første måned mod en bedre samvittighed.

Det er en måned siden jeg skrev mit første indlæg her på REPEAT’s hjemmeside. Jeg delte mange personlige og grænseoverskridende informationer om mig selv, min livsstil og den ændring jeg gerne vil foretage.

Hvis ikke i har læst det første indlæg, så råder jeg jer kraftigt til at gøre det nu, ellers giver det følgende ikke så god mening. Link HER.



December har ikke ligefrem været den letteste måned at starte ud med, da en julefrokost resulterer i en søndagspizza på sengen. Og dem har det været en del af… Men mandag morgen var motivationen stadig intakt og jeg har holdt min plan med at træne 3-4 gange om ugen i REPEAT. Jeg spiser altså stadig junk og jeg synder også stadigvæk, men det er netop det min pointe i mit først indlæg også var: Jeg vil have inspiration til at leve sundere og finde bedre alternativer, men jeg vil stadig kunne spise min burger eller pizza uden den dårlige samvittighed.



Jeg startede med kosten!

Jeg læste for nyligt også et debatindlæg, hvor der blev sat fokus på at de stramme diæter med hurtig og effektivt vægttab ikke fungerer i længden, da personerne oftest tager det hele – eller mere – på igen, efter målet er ramt. Her er pointen, at det ikke skal være en kamp at tabe sig og man skal ikke måle og veje hver evig eneste kalorie. Det skal være en sjov og lærerig proces, som ikke føles som en straf. Det får mig til at føle at jeg er på rette vej denne gang. Jeg har nemlig slet ikke mistet modet efter denne første måned.


Det sværeste for mig har været at gide lave mad. Jeg har altid hoppet over hvor gærdet var lavest og løbet hen til den lokale kebab. Nu er jeg begyndt at lave mad.


Jeg har derfor startet ud med at lave nogle få enkelte retter i store portioner, så jeg ikke skulle til at lave mad hver dag, men simpelthen bare varme mad. Dette har været en god måde for mig at kickstarte det med at spise hjemmelavet mad hver dag. Det næste skridt bliver lidt sværere, men er også nødvendigt for at blive ved med at lave mad.


Til frokost på mit arbejde har jeg sat en regel. Jeg tillader at tage det som jeg vil, men der skal være 50% grønt på min tallerken. Det er en god regel, der hjælper mig til at lære at spise grønsager. Jo flere gange man smager den samme ting, jo mere kan man lide den.





Udvikling & støtte

Jeg kan se ændringer på min krop, jeg kan mærke at jeg bliver stærkere og mere selvsikker. Mit foreløbige fremskidt skyldes 4 essentielle ting: REPEAT, min personlige træner, træningsmakkere og ufatteligt meget støtte.


At REPEAT støtter mig i denne proces har været nervepirrende, men en super stor hjælp. Jeg nyder at komme i deres centre på Borups Allé og Åboulevarden, som jeg aldrig har gjort før i andre fitness kæder. Atmosfæren bærer præg af høflighed, hjælpsomhed og venlighed. Her bliver der ikke sendt skæve blikke fra de øvede til begynderne, tværtimod bliver der givet opløftende smil.

REPEAT formår også at skabe hygge, blandt andet da de nytårsaftendag d. 31/12-2017 inviterede alle medlemmer og ikke-medlemmer til gratis træning med champagne, kransekage og live DJ (som der faktisk er hver tirsdag!)



Selvom det er et nyt center på Borups Allé, så stopper det dem ikke fra allerede at udvide og ændre på ting. De har netop udvidet prowlerbanen, hvor jeg ofte nyder at smide min svedige krop, efter at være blevet høvlet igennem af min træner.


Personlig træning

Patrick Dam (instagram) er min personlige træner og han har været en større hjælp end jeg turde forestille mig. Udover at han er dygtig til hans fag, så formår han også at gøre det hyggeligt imellem os. Han er også kostvejleder og jeg kunne sagtens få ham til at lave en perfekt kostplan ned til mindste gram til mig, men det er igen bare ikke det jeg er ude efter. Her er målet at jeg selv skal lære at få sundere alternativer flettet ind i min kost, i stedet for at ændre den helt. Patrick giver mig dog sindssygt mange gode råd og retningslinjer til min kost. Eksempelvis det her med at fylde 50% af tallerknen med grønt og at anskaffe mig en køkkenvægt så jeg er klar over de mængder jeg indtager ikke bare gætter.




Patrick og jeg ses minimum 1 gang om ugen i REPEAT på Borups Allé. Her kører vi en masse forskellige øvelser igennem, som forskellige typer af dødløft og dets varierende fordele, vi taler fremskidt, mål og generelt hygger os alt i mens sveden pibler ned af mig. Vi laver typisk en masse forskellige løft og slutter af med en ”finisher” hvor jeg f.eks. skal lave 3 runder med 21, 15, 9 gentagelser af box jumps, wall balls og burpees oven på en heftig ben træning – der netop gør at jeg smider mig fladt ned på prowler banen af udmattethed.


New year new me?

Jul og nytår er nu overstået. ”New year – new me” er for alvor i gang. Jeg kæmper videre så hårdt jeg kan. Næste indlæg vil handle meget mere om fysiske fremskidt, herunder vægt og kropsmål, samt mere i dybdegående omkring hvad træningstimerne egentligt indeholder.



Motiverede og spændte hilsner,

Johan