Go hard or suffer the rest of your life

Skrevet af Peter Modin, 8. September 2018

Hvis du troede fitnesscentre var forbeholdt bredskuldrede fyre i tank top, der brølende kaster om sig med håndvægte i håbet om en større biceps, så kan du godt tro om igen. Martin Egebjerg Olesen afliver i den grad denne myte, og syner ikke af meget med sine 60 kg når han lægger turen forbi REPEAT på Åboulevarden. Drivkraften er på ingen måde store muskler; tværtimod.


Han kendes som ’Meo The Machine”; og det er med god grund. Han kan løbe 10 km. på cirka 30 minutter, og drømmer om at komme til OL. Drømmen kræver en dyb passion, og 13-15 timers træning om ugen. I REPEAT fodres drømmen med styrketræning for at klare de mange kilometer i løbeskoene uden skader.


Kom med en tur bagom et af de hurtigste par fødder på den Københavnske løbescene.


Hej Martin. Hvad er din sportslige baggrund egentlig? - Du har jo ikke taget den traditionelle vej til at blive en dygtig løber?
Det der ligger til grund for mit potentiale som løber er formentlig noget genetisk fra min fars side af, som desværre aldrig selv fik udforsket sit eget talent inden for løb. Derudover har mange års fodbold, samt lidt styrketræning og motionsløb ved siden af, gjort at jeg har nogle relative gode forudsætninger. Dertil kommer der selvfølgelig også mange timers hård træning dag ud og dag ind, der kræver gåpåmod, guts og stædighed.



Hvorfor blev det lige pludselig løb der blev din store passion?
Jeg har altid haft relativt nemt ved at løbe, også selvom jeg ikke trænede særlig meget. Derfor kom det som et naturligt valg for mig, og så frigiver det jo en masse endorfiner og giver et helt vidunderligt frirum i hverdagen. Noget andet som tiltaler mig helt vildt ved løb, er det at man bare kan tage skoene på og drøne ud ad døren når det passer. Det er nemt at få trænet. Derudover er løb både en individuel- og holdsport på samme tid. Individuel på den måde, at man er sin egen herre og kan se resultater af sin egen indsats med det samme, uden at være afhængig af eksempelvis holdkammerater som i fodbold. Samtidig er det dog vildt fedt at indgå i et fællesskab omkring løb, da man får afsindig meget ud af at løbe med andre, hvor man kan spejle og sparre sig i dem.


Hvordan ser en typisk træningsuge ud for dig?
En typisk træningsuge for mig består af cirka 150-180 km løb alt afhængig af hvad jeg træner op til. For det meste er det fordelt på to løbeture om dagen, med mindre jeg har en lang tur eller et race på programmet. På de rolige dage er det typisk to ture af henholdsvis 10 km og 12 km, og på dage med interval eller tempotræning hedder det 15-20 km, med en rolig tur senere på dagen på 5-8 km.
Dertil kommer der så 1-2 styrketræningspas i REPEAT om ugen. Alt i alt træner jeg mellem 13-15 timer i snit på en uge.





Hvordan indgår REPEAT i din træning? – er det et supplement for at holde dig skadesfri?
Ja det indgår netop som et supplement til min daglige løbetræning. Jeg styrketræner hovedsageligt for ikke at blive skadet, og for at bibeholde bare en smule muskelmasse trods alt.


Hvad træner du typisk når du er centret? Det er vel ikke 100 kg bænkpres og en masse biceps træning?

Ha ha - nej ikke just. Man skal helst ikke være alt for tung, når man er ude og garve. Som nævnt før er formålet med min styrketræning at forebygge skader. Det vigtigste for en løber er at træne core, da det ligger til grund for en god styrke både ved korte og lange distancer. Jeg testede det i en periode, hvor jeg ikke trænede mave/core, og der fik jeg tit kramper og sidestik. Derfor er det afsindigt vigtigt at træne netop det. En god tommelfingerregel er, at man SKAL kunne ligge i planke i mindst 3 min, hvis man f.eks. vil løbe et marathon.


Når alt er skrællet af, hvad er det så egentlig der driver dig gennem de mange træningstimer? Det må være dybere end blot en ny personlig rekord?
Det som driver mig, er at man på relativt kort tid kan se resultater, og samtidig giver det et godt pusterum i en travl hverdag med studie og arbejde. Jeg kan faktisk ikke leve uden løb. Det er blevet så stor en del af hvem jeg er som person. Det er på en eller anden måde blevet inkorporeret i mit DNA, og er derfor noget som bidrager til mit image samt min karakter og personlighed. Og så synes jeg faktisk også at der følger en form for ansvar med, når man sidder inde med et talent. Så ja; jeg føler mig nok en smule forpligtet til at få noget ud af det.


Er der nogle personer der inspirerer dig, og er med til at drive dig frem?
Ja helt klart!
Min familie har altid stået mig bi. De har altid været der og givet mig støtte uanset hvad. Derudover har venner, kollegaer og klubkammerater også en kæmpe indflydelse med support og gode råd. Endvidere har jeg altid været glad for at finde inspiration hos folk som er bedre end mig selv. Jeg spejler mig i deres niveau, og det giver mig troen til at arbejde videre og bygge på. Derfor ser jeg også altid OL, VM og EM når der er tid. Her får man set nogle dedikerede mennesker, der har ofret alt for at nå deres mål, uafhængigt af sportsgren. De største stjerner har typisk også nogle mantraer eller regler som de lever efter. En stjerne som Paul Chelimo (baneløber fra USA) har mantraet ”Go hard or suffer the rest of your life”. Det synes jeg faktisk er meget motiverende.





Hvad er du mest stolt over at have opnået med dit løb indtil videre?
Jeg er ret stolt over at have repræsenteret Danmark ved NM 10 km (nordisk mesterskab) her i år, selvom det ikke var min største bedrift rent løbemæssigt, da jeg løb under evne.
Derudover har jeg fundet det som jeg brænder for i livet. Noget som jeg aldrig vil være foruden, da det definerer hvem jeg er. Det er som sagt en kæmpe del af min identitet, og det har skabt så mange gode kammeratskaber, resultater, muligheder og kontakter, som har givet mig en god start på voksenlivet her i København. Det synes jeg faktisk også er noget at være stolt af.



Hvad er dine ambitioner med løbet i fremtiden?
Min helt store ambition er at vinde nogle medaljer ved diverse nationale stævner. Derudover har jeg en drøm om at komme med til OL. Det bliver nok først om en del år, men jeg har forhåbentlig mange gode år i mig endnu.


Bio:

Navn: Martin Egebjerg Olesen

Klub: Hechmann Mikkeller Racing Club (HMRC)

Vægt: 60 kg

Højde: 1.72m


Personlige rekorder:

Maraton 2:28

Halvmaraton 1:08

10 km 30:24

5 km 14:44.