Må man træne som gravid?

Skrevet af Line Holm Hansen, 11. August 2017

Før jeg blev gravid, blev jeg ofte spurgt om jeg ikke trænede for meget. Nu bliver jeg spurgt om jeg overhovedet må træne, som jeg gør, selvom jeg er gravid.


Min træning har dog ændret sig de sidste par måneder. Før min graviditet, styrketrænede jeg 4 x ugen og lavede intervaltræning 2 x ugen, og prøvede så vidt muligt at holde 1 ugentlig hviledag. For mig er træning ikke en (sur) pligt, men noget jeg holder af og gør for min egen skyld, min sundhed og min krop. Jeg elsker at bruge kroppen, udfordre den styrke- og konditionsmæssigt, og opdage at jeg nogle gange er stærkere eller hurtigere end jeg troede.




Jeg er nu gravid i uge 26 (knap 6 måneder henne), og har hele tiden styrketrænet 3 x ugen og lavet konditionstræning (interval) 2 x ugen. Jeg træner hele kroppen, når jeg styrketræner, for at holde træningen til 3 x ugen, og så laver jeg intervaltræning på løbebåndet, skillmill, crosstrainer, romaskinen eller på airdyne i 20-30 min. Min træner Philip har givet mig besked på at fokusere på at træne bagkæde (baglår, balder, lænd), ryg og core (de skrå mavemuskler). Jeg løfter så det passer med 10-15 reps. Lige indtil for et par dage siden har jeg sagtens kunnet løbe 4-6 km, men nu gør det for ondt og jeg skal tisse konstant. Så det er kun intervalløb, der fungerer for mig, men det er også hårdt nok!


Men må man træne, når man er gravid? Svaret er JA! Det må du gerne. Er du typen, der er vant til at træne og har trænet inden du bliver gravid, kan du sagtens forsætte som du plejer, men blot sænke tempoet lidt og vægten i dine øvelser, og ellers bare lytte til din krop. Har du ikke trænet inden din graviditet, så kan du godt starte med at træne, men du skal blot gøre det med lav vægt, eller egen kropsvægt.


Det er desværre en udbredt myte, at gravide kvinder ikke må træne og at træning kan skade fosteret i maven. Men bare rolig, gravide må gerne træne, og det gavner kun foster og fødsel. Dog skal man selvfølgelig tage sig sine forbehold, lytte til kroppen og søge læge eller jordmoder, hvis man er i tvivl.


Gravide anbefales dagligt at træne minimum 30 min., og det kan deles op i løbet af dagen. Der er ikke noget max for, hvor meget du må træne, så længde du lytter til din krop. Selvom du er nybegynder og gravid kan du sagtens træne, bare lyt til kroppen og giv dig 60-70% af, hvad du føler er dit max.



Hvis du træner, under din graviditet kan det være med til bla. at mindske væske i kroppen, rygsmerter, hævelse, oppustethed, vægtøgning mm. Træningen forebygger forhøjet blodtryk og mindsker risikoen for at udvikle svangerskabsforgiftning med 40% og risikoen for at udvikle graviditetssukkersyge med 70%. Det giver bedre søvn, energi og humør, og styrker selvværdet. Aktive gravide har flere normale fødsler og kroppen finder hurtigere sig selv igen efter graviditeten.


Derfor træner jeg stadig, og jeg elsker det. Jeg lytter til min krop, tager et par ekstra pauser mellem mine set, og kører efter 10-15 reps i mine øvelser (dvs. jeg løfter ikke så tungt mere, jo tungere jo færre reps). Jeg laver stadig intervaltræning, men ikke med nær så højt tempo, som før. Jeg bliver hurtigere forpustet, da mit hjerte slår hurtigere end før og jeg har 20% mere blod i kroppen.


Er du gravid, vil jeg på det varmeste anbefale dig at træne.

Du finder masser af inspiration på min Instagram @Lineslivssttil eller på bloggen.