Kom tilbage i rutinen!

Skrevet af Sandra Rosendahl, 20. January 2020

At opnå succes med, eller blive god til træning, kræver som så meget andet her i livet, at man er vedholdende og kunsten at gentage. For lad os være ærlige, man er nødt til at træne mange gange og lave mange gentagelser hvis man vil opnå resultater med sin træning. Derfor er det vigtigt, at man har en træningsrutine, for på den måde bliver fysisk træning og bevægelse en integreret del af din hverdag, frem for en sur pligt og en ekstra stressfaktor.

I denne artikel, kommer jeg med seks gode råd til hvordan du skaber en rutine eller genetablere en, hvis du er kommet på afveje.


1. Ryk dine grænser.

Alle har nogle ting, som man ikke er helt vilde eller med trygge ved, særligt inden for træning. Nogle gange er det en nødvendighed at flytte sine grænser, for på den måde at forny sin træning og opnå større selvtillid med den. Jeg forsøger stadig selv at gøre det samme. Jeg har altid været utryg ved højder, derfor valgte jeg at deltage i ’Nordic Race’ for på den måde at flytte mine grænser og få en succesoplevelse – og helt ærligt, det føltes fedt!

Derfor er mit første råd, at du skal prøve at gøre noget du ikke er vant til og måske er lidt utryg ved i dit træningscenter.
Måske er der en maskine eller en øvelse du ikke tør anvende, fordi du er nervøs for at se åndssvag ud. Det kan også være at du er bange for at deltage i holdtræning, fordi du er nervøs for de andre deltagere, er meget bedre end dig.

Kast dig ud i det og lær af den oplevelse! Vi træner alle sammen for at blive bedre og ingen er startet på toppen.


2. Delmål og belønninger

Delmål er vigtige, og belønninger er endnu vigtigere. Nogle gange kan det være demotiverende i sig selv, at målet ligger ét helt år ud i fremtiden. Derfor kan man eksempelvis ved et vægttab dele sine mål op i hver tredje eller femte kilo man har tabt, alt efter hvad der giver mening, og belønne sig selv ved hver milepæl. Det kan være du skal købe noget nyt til dig selv, eller tage ud og få en lækker middag.

Et delemål kunne også være, at du fra denne uge af begynder at noterer hvor mange gentagelser du kan tage i en given øvelse, som du godt kunne tænke dig at blive bedre til.
Du vil opleve at din motivation stiger, når du efter nogle uger kan se at du på de sidste 4 uger, er gået fra 1 armbøjning til nu at kunne udføre 10.


3. Giv ikke op, hvis planen ikke overholdes

Hvis træningen, kosten, løbeplanen eller træningsprogrammet ikke overholdes som forventet, så gælder det om at lægge tingene bag sig, og se fremad! Der er mange der giver op, hvis de blot træder ved siden af én gang, for så kan det "være ligegyldigt". NEJ! Brug ikke energi på at være negativ, at have ondt af dig selv, og slå dig selv i hovedet, bare fordi det ikke er gjort godt nok. Hold fokus på det, som man har opnået, og at det kun kan blive bedre. Bare fordi man har spist én flødebolle, er der ingen grund til at tabe hovedet og spise fem! Vi er alle mennesker, og begår alle fejl!


4. Drop den negative tankegang

Det giver sig selv, men det er stadig meget lettere sagt end gjort. Lad være med at omtal dig selv negativt, og fortælle dig selv eller andre, at du ikke kan. Det påvirker dig mentalt, og til sidst tror dit sind på, at du faktisk ikke kan. Det er ikke godt for dig selv, og andre kan også synes, at det kan være anstrengende at høre på. Tro på dig selv og fortæl dig selv at du godt kan!


5. Stop unødig fristelse

Stop unødig fristelse, bortforklaringer og dine dårlige undskyldninger, og kom dig selv i forløbet. Med det mener jeg, at du eksempelvis ikke skal købe slik, hvis du ved, at du hver aften har ufatteligt meget lyst til det. Det vil kun være et spørgsmål om tid, før du falder i. Det er kun dig der kender dig selv og dine dårlige vander bedst, så kom dig selv i forkøbet. Og lad nu for guds skyld vær med at købe ind på tom mave, det er simpelthen udsætte sig selv for unødig fristelse!

6. Du skaber dine rutiner og sunde vaner ved at blive ved, også de dage du ikke har lyst!.
Vi har alle dage hvor det ikke er lysten der får os ned i træningscentret, her er det super vigtigt du siger til dig selv at du skal afsted. Du fortryder aldrig en træning! Har du et fast program du kører, kan det på dage hvor motivationen halter, være en god ide at droppe programmet og i stedet træne det man har mest lyst til. Det er alt andet lige, bedre at komme afsted end at blive derhjemme, fordi man ikke kan overskue sit program på dagen.

Du kan desuden overveje at finde en personlig træner der kan motivere dig, begynde at lave træningsaftaler eller tilmelde dig holdtræning. Det vil helt sikkert hjælpe, at du er hængt op på en aftale, på en dag hvor sofaen kalder på dig.